ODLOČANJE O IGRALNICAH Z REFERENDUMOM V TUJINI
Večina ameriških zveznih držav pri odločanju o vstopu igralnic v državo predvideva izvedbo referenduma. Nekatere države imajo določilo o obveznem referendum o igralnicah zapisano vustavi. V 10. členu ustave zvezne države Florida (Article X, Section 30) je zapisano, da so volivci tisti, ki imajo ekskluzivno pravico odločanja o igralnicah na ozemlju Floride. Ta razdelek v ustavi nosi naslov: Voter control of Gambling in Florida.
V devetdesetih letih prejšnjega stoletja so volivci v številnih ameriških zveznih državah na referendumih igralnice zavrnili, ponekod pa so jim soglasje podelili. V državi Arkansas je kampanjo proti igralnicam uspešno vodila celo Hillary Clinton, žena takratnega guvernerja Arkansasa, Billa Clintona.
Referendumi o igralnicah se izvajajo tudi na lokalni ravni. Tako so leta 2020 v zvezni državi Virginija volivci v mestih Bristol, Danville, Norfolk in Portsmouth na referendumih dali svoj pristanek prihodu po ene igralnice v vsako od mest, v glavnem mestu Richmond pa je referendum o igralnici padel dvakrat zapored, v letih 2021 in 2023.
V Evropi je zadnji referendum o igralnicah potekal konec leta 2023 v Liechensteinu, na njem pa so volivci predlagano popolno prepoved igralnic v državi zavrnili.
REFERENDUM V SLOVENIJI
Naša zakonodaja pozna različne tipe referendumov, med njimi tudi dva, ki sta za lokalne skupnosti še posebej uporabna: naknadni oz. zavrnitveni referendum o splošnem aktu občine (statut, odlok, odredba, pravilnik, navodilo), ki mestno oblast zavezuje, ter predhodni oz. posvetovalni referendum, ki pa za lokalne organe odločanja ni zavezujoč.
Za odločanje o predlogu za umestitev nove igralnice ali igralnega salona v lokalni skupnosti, je torej najbolj primerna izbira svetovalni referendum. Razpiše se za območje celotne občine, saj je morebitna umestitev igralniškega obrata v mestno tkivo zadeva, ki se tiče vseh delov mesta, seveda pa tudi sosednjih lokalnih skupnosti.
Svetovalni referendum lahko pred odločanjem o posameznih vprašanjih iz svoje pristojnosti razpiše le mestni oz. občinski svet, da bi ugotovil, kakšna je volja občanov. Ne morejo ga predlagati ali zahtevati občani.
Občinski statut lahko natančneje določi, kdo lahko da občinskemu svetu (neobvezno) pobudo za razpis svetovalnega referenduma, ne more pa predpisati, da bi lahko občani ali kdorkoli drug razen občinskega sveta (članov občinskega sveta) zahteval razpis svetovalnega referenduma. (Upravno sodišče, sklep I U 258/2009).
Demokratični procesi so zaščita pred tiranijo, obenem pa zagotavljajo, da so vsa mnenja slišana ter upoštevana pri sprejemanju odločitev v lokalni skupnosti.
Zdrava lokalna demokracija hkrati spodbuja tudi razvoj demokratične kulture med prebivalci. To dosega z zagotavljanjem priložnosti za učenje in aktivno sodelovanje v političnem življenju skupnosti.
Uporaba instrumentov neposredne demokracije, kot so referendumi, krepi legitimnost lokalnih organov. Odločitve, ki jih sprejme ljudstvo, so tako bolj sprejete in uresničevanje le-teh v praksi je posledično lažje.
NESKLADJE ZAKONODAJE IN POSTOPKA PODELJEVANJA IGRALNIŠKIH KONCESIJ
Za odločanje o dodelitvi koncesije ima vlada RS na voljo šest mesecev časa. Ker pa vlada lokalnim skupnostim za odločanje o soglasjih za igralniško dejavnost namenja premalo časa (30 dni s prvim pozivom in dodatnih 15 dni z drugim pozivom), je izvedba referenduma ob teh pogojih neizvedljiva.
Tako odmerjen čas za odločanje je v neskladju »Zakonom o referendumu in ljudski iniciativi«, »Zakonom o lokalni samoupravi« in posledično tudi v neskladju s statutom MOM. Ker je odločanje z referendumi ustavna pravica, je v tem primeru kršena tudi Ustava.
Da bi referendum, na katerem bi se v lokalni skupnosti izrekli o soglasju za igralniško dejavnost, kljub temu lahko izvedli, bi bilo potrebno v mestni Odlok o regulaciji iger na srečo vnesti določbo, da morajo prosilci za soglasje za igralniško dejavnost s svojo vlogo seznaniti županstvo in mestni svet najmanj tri do pet mesecev pred vložitvijo vloge za koncesijo na Ministrstvu za finance. Pri tem je potrebno upoštevati tudi čas za morebitne pravne zaplete pred samo izvedbo referenduma.
Ker je v primeru odklonitve soglasja za igralniško dejavnost takšna odločitev zavezujoča in vlada koncesije ne sme podeliti, imajo vlagatelji že pred vložitvijo vloge za dodelitev koncesije interes, da projekt predstavijo lokalni skupnosti. Tuja strokovna literatura navaja, da prvi pogovori stečejo že leto ali dve pred vložitvijo vloge za koncesijo.
V skoraj vseh domačih javno znanih primerih je bil projekt predstavljen vsaj županu. Od županov je bilo doslej odvisno, kaj bodo s to informacijo počeli oz. kdaj in na kak način bodo o tem obvestili mestni svet in lokalno skupnost.